Stroomnet onder druk: informatieavond op 21 mei voor ondernemers
035 Hilversum Politiek Maatschappij Energie – De druk op het elektriciteitsnet in Noord-Holland neemt toe. Bedrijven en nieuwe projecten kunnen niet meer direct worden aangesloten. Op donderdag 21 mei organiseert de provincie een informatiebijeenkomst waar praktijkervaringen worden uitgewisseld over slimme oplossingen.
De provincie Noord-Holland waarschuwt dat het elektriciteitsnet op veel plekken vol zit. De pieken in vraag en aanbod van stroom kunnen niet meer worden aangevangen. Hierdoor ondervinden bedrijven en nieuwe ontwikkelingen vertraging bij hun aansluiting.
Informatiebijeenkomst 21 mei
Donderdag 21 mei vindt er om 15.00 uur in Castricum een bijeenkomst plaats waarin ondernemers praktijkervaringen over energiehubs kunnen uitwisselen. De provincie wil hiermee kennis delen over hoe bedrijven om kunnen gaan met de beperkte capaciteit op het elektriciteitsnet. Voor ondernemers in de regio Hilversum is dit een belangrijke kans om te horen wat er mogelijk is en welke ondersteuning er beschikbaar komt.
Groeiende vraag, trage uitbreiding
De vraag naar elektriciteit groeit snel door bedrijven, elektrische auto's en woningen. Tegelijk kost het uitbreiden van het elektriciteitsnet veel tijd. Nieuwe hoogspanningsstations en verbindingen hebben vaak een doorlooptijd van tien jaar of langer. In Noord-Holland groeit de wachtlijst voor een aansluiting.
De provincie werkt samen met gemeenten, netbeheerders en het Rijk aan oplossingen. Daarbij ligt de focus op drie pijlers:
- Uitbreiding van het net
- Een toekomstbestendig energiesysteem
- Slimmer gebruik van bestaande capaciteit
Subsidies voor slimme oplossingen
Ondernemers hebben behoefte aan praktische oplossingen. De provincie biedt daarom subsidies aan, zoals voor energiehubs op bedrijventerreinen. Daar delen bedrijven gezamenlijk de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnet. Voor dit initiatief hebben 21 projecten in 2025 subsidie ontvangen. Dit jaar zijn dat er 15.
Daarnaast is er de mogelijkheid van een subsidie om een slim meet- en monitorsysteem in te zetten om energieverbruik beter in kaart te brengen.
Toekomstvisie: energieknooppunten
De provincie werkt aan een energiesysteem dat ook in 2050 goed functioneert. Er wordt gekozen voor energieknooppunten: plekken waar energie wordt opgewekt, opgeslagen, omgezet en gebruikt. Nieuwe bedrijven met een grote energievraag kunnen zich in principe alleen in deze gebieden vestigen.
Om vertragingen te voorkomen, kijkt de provincie waar zij de procedures voor de aanleg van hoogspanningsstations en verbindingen kan overnemen van Rijk of gemeenten. Ook coördineert de provincie het advies van gemeenten en waterschappen aan het Rijk over de aanleg van de 380 kilovolt Netuitbreiding Noord-Holland Noord.
Reacties
Een reactie posten