Deelfietsen in Gooi- en Vechtstreek officieel gestart

De delegatie deed tijdens de opening ook de nieuwe hub aan die je bij kasteel Groeneveld kunt vinden.

035 Baarn Vrije Tijd Mobiliteit Maatschappij — De regio’s Gooi en Vechtstreek en Amersfoort hebben op 22 mei 2026 het officiële startsein gekregen voor het nieuwe deelfietsenplan. Tijdens een gezamenlijke ceremonie gaven gedeputeerde Jeroen Olthof (Noord-Holland) en gedeputeerde André van Schie (Utrecht) het groene licht voor het gebruik van 800 elektrische en gewone deelfietsen.

Het project is een vruchtbare samenwerking tussen de provincies Noord-Holland en Utrecht, met daarbinnen een twaalftal gemeenten waaronder Hilversum, Wijdemeren, Baarn, Blaricum, Laren en Amersfoort. De fietsen, voornamelijk van het merk Voi, zijn strategisch geplaatst op sleutelpunten zoals treinstations, bushaltes, in winkelcentra, bij scholen en op recreatieterreinen. Het doel is duidelijk: de laatste mijl overbruggen en het openbaar vervoer naadloos te koppelen aan actieve mobiliteit.


De introductie lijkt alvast een succes. In de twee maanden dat het systeem in proeffase draaide, werden er al ruim 10.000 ritten gereden. Gedeputeerde Olthof benadrukte tijdens de opening dat het openbaar vervoer evolueert: "De bus en trein blijven de ruggengraat, maar we kijken nu nadrukkelijk verder dan alleen de stations. Hoe maken we mobiliteit slimmer?" Ook Van Schie zag grote kansen voor toerisme en recreatie, waarbij bezoekers duurzamer en op een gezonde, actieve wijze door de prachtige landschappen van het Gooi en de Vechtstreek kunnen bewegen. “De fiets is ons nationale knuffelinstrument”, liet hij weten.


Na de toespraken was het tijd voor de praktijktest: de gedeputeerden en genodigden maakten samen een korte rit op de nieuwe deelfietsen om de haalbaarheid in de praktijk te ervaren. Voor inwoners en bezoekers betekent dit vanaf heden een extra, flexibele optie om zich duurzaam te verplaatsen in de regio. Die tocht ging onder andere langs kasteel Groeneveld, waar de eerste hub is te vinden voor deze fietsen. Daarbij werden de fietsers letterlijk begeleid door het fietsende Dutch Bike Orchestra.




De elektrische versies van de Voi-fietsen hebben accu’s die worden gewisseld zodat ze van nieuwe stroom worden voorzien. Tijdens het wisselen kan de medewerker gelijk kijken of de fiets in goede staat is of dat onderhoud nodig is. 


Je kunt de fietsen reserveren en betalen via de Voi app. Ze kunnen tijdens het rijden de smartphone draadloos in de houder opladen (als het hoesje tenminste niet te dik is). Op het moment kunnen de ritten op flexibele plaatsen worden afgesloten. Het is de bedoeling dat dit in de toekomst wordt beperkt tot hubs of specifieke gebieden waar ze moeten worden gestald en waar nieuwe gebruikers ze kunnen ophalen. Door de praktijkdata kunnen deze locaties worden geoptimaliseerd, zowel qua plaats als op gebied van capaciteit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Iftar verbindt iedereen in Wijdemeren

Bergers laten geluid horen tijdens protest windturbines langs de Vecht

Swingende Valentijnsdag in het Gooi: Goois Soul & Jazz presenteert ‘The Love Edition’