035 Hilversum Economie Duurzaamheid Educatie -- Recent onderzoek door sollicitatieplatform Beaks.nl wijst uit dat werknemers in Noord-Nederland het minst verdienen en bovendien het minst tevreden zijn over hun salaris. Maar liefst 81% verdient een netto maandinkomen tot €4.000, ten opzichte van 74% van de mensen in het westen en zuiden van het land. De ontevredenheid over het salaris voedt het groeiend gevoel van ongelijkheid.
De kloof tussen de Randstad en de rest van Nederland groeit
groter, zo is vooral voelbaar in het noorden van Nederland. Een combinatie van
de relatief lage salarissen, grote woon-werkafstanden en beperkte
thuiswerkopties maakt de impact van stijgende vervoerskosten extra groot in
deze regio.
Grotere afstanden in Noord-Nederland
De afstanden voor woon-werkverkeer zijn in Noord-Nederland
gemiddeld langer. Groningen heeft zelfs de langste gemiddelde
woon-werkverkeer-afstanden van Nederland. Ondertussen is er beperkt openbaar
vervoer beschikbaar. Daardoor gebruiken werknemers daar vooral de auto (69%),
terwijl openbaar vervoer nauwelijks wordt gebruikt (5%). De geplande
prijsverhogingen van bijvoorbeeld de NS -een stijging van 6%- zullen niet
bijdragen aan een verandering op dat gebied (een enkeltje van Emmen naar Assen
kost straks €11,02, een enkeltje Heerenveen naar Leeuwarden €7,32 en een
enkeltje Groningen naar Winschoten €8,45). Ondertussen zijn de brandstofprijzen
blijvend hoger dan een aantal jaren geleden, ondanks de lichte daling na de
piek van 2022. Zowel Euro95, diesel als LPG zijn structureel en aanzienlijk
duurder dan drie jaar geleden.
Thuiswerken minder een optie
Thuiswerken is voor veel werknemers in Friesland, Groningen
en Drenthe meestal geen optie. 61% van hen werkt nooit thuis, wat ruim boven
het landelijk gemiddelde van 53% ligt. Dat dwingt hen relatief vaak de weg op.
Wisselen van baan blijkt bovendien lastig, omdat 63% van de inwoners in de
afgelopen zes maanden niet benaderd werd door een recruiter, terwijl dat
landelijk gemiddeld 54% is.
Nog steeds afhankelijk van de auto
Terwijl in de Randstad discussies over hybride werken en
OV-gebruik de boventoon voeren blijven vooral werknemers in het noorden van
Nederland voorlopig afhankelijk van de auto. Zij maken daardoor hoge
reiskosten. Mobiliteit is voor hen duurder dan in de rest van Nederland,
terwijl ze sterker afhankelijk zijn van vervoer om op het werk te komen. Dit
werkt de groeiende ongelijkheid en oneerlijke kostenverdeling verder in de
hand.
Foto: Adobe stock.
Reacties
Een reactie posten