035 Hilversum Politiek Maatschappij — Van maart tot en met juni besteedt Beeld & Geluid in Hilversum en Den Haag met een uitgebreid programma aandacht aan de rol die media spelen in oorlog.
Hoe kunnen media strategisch worden ingezet voor bijvoorbeeld propagandadoeleinden in oorlog en crisistijd? In hedendaagse conflicten, maar ook al in WOII. Van maart t/m juni willen we het bewustzijn over terugkerende propaganda trucs en nepnieuws vergroten. Dit doen we met verschillende publieksactiviteiten en collectieverhalen.
In het project Mediaoorlog onderzoekt de UvA samen met Beeld & Geluid propaganda in de media in de Tweede Wereldoorlog. In de jaren 1940-1945 maakten zowel de Duitse bezetters als hun tegenstanders gebruik van dezelfde technieken die ook in moderne oorlogen worden ingezet. Nepnieuws en desinformatie via media zijn een essentieel onderdeel van oorlogsvoering geworden. In de Tweede Wereldoorlog, maar nog steeds in het heden.
Propaganda via media is een machtig ‘oorlogswapen’. Het is belangrijk om te leren herkennen hoe propaganda en nieuwsmanupulatie werken. Hieruit is het instituutsthema Mediaoorlog voortgekomen, waarmee Beeld & Geluid laat zien hoe media strategisch worden ingezet voor propaganda in oorlog en crisistijd.
Reacties
Een reactie posten